UX ontwerp principes gids

Een goede website gaat verder dan louter een fraai uiterlijk. Beoordeel een boek niet op haar kaft. Zelfde geldt voor websites en apps. We hebben het hier dan specifiek over de functionaliteit van het digitale product. Werkt het logisch en intuïtief? De absolute meesters van de UX zijn natuurlijk Apple, vele klanten van Apple zijn met name zo fan van dit merk omdat UX hier voorop lijkt te staan, mensen roemen Apple altijd niet alleen vanwege het kekke design maar het gebruiksgemak van de CMS en daardoor wordt het leven van de consument makkelijker.

Maar het draait niet alleen om consumenten. Ook bijvoorbeeld voor je medewerkers, ongetwijfeld heb je als onderneming software om het bedrijf te runnen denk aan CRM, administratie e.d. programma’s. Die kunnen vaak ook een tandje gebruiksvriendelijker zodat medewerkers makkelijker kunnen werken, minder frustratie kennen tijdens de werkzaamheden en frictie en zo een hogere productiviteit behalen. Meer over de voordelen van echt goed UX kan men in de volgende URL lezen: https://kraakmakend.nl/user-experience-design/. Laten we eerlijk zijn de klant en ook de medewerkers vormen een van de zo niet de meest belangrijke stakeholders van een bedrijf, en het is dus zaak om hun het leven zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Maar het heeft ook implicaties voor andere facetten van digitaal ondernemerschap. Denk bijvoorbeeld aan SEO, dat is zeg maar de kunst van het hoog gevonden worden in organische zoekresultaten van Google. De laatste tijd is Google steeds meer aandacht gaan besteden op allerlei wijze aan de gebruikerservaring van Google zoekers en gebruikers (bron: kraakmakend.nl). En zij heeft zelfs stappen genomen om websites en applicaties die positieve gebruikerservaring kennen gemeten in metrieken zoals bounce rate, gemiddelde tijd op website e.d. te belonen met hogere posities in de rangschikking. Qua conversie is het logisch dat hoe makkelijker bezoekers kunnen navigeren op jouw website, des te eerder ze geneigd zijn om een actie te ondernemen die jij van hen wenst zoals inschrijven op een nieuwsbrief of iets kopen. Bedrijven als Amazon en Coolblue investeren hier niet voor niets veel geld in. Enfin, reden te over om UX in ogenschouw te nemen.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2018 PixelRepublik | Design Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress